27 Ocak 2013 Pazar

J. R. R. Tolkien - Roverandom

Yüzüklerin Efendisi'nden, hatta onun başlangıcı olan ilk kitap Hobbit'ten önce Tolkien amcamızın köpeğini kaybedince üzülen oğlu için yazdığı Roverandom'la, bir masal kitabı ile herkese selamlar.

Evet, Tolkien amcamız her şeyin başında sırf çocuklarını eğlendirmek için oturmuş ve masal yazmış kendi ailelerini temel alarak. Yıllarca süren değişikliklerin vs. ardından da yayınlanan bu hali çıkmış ortaya. Fakat ömrü daha uzun olsaymış bunu da devam ettirip, burdaki evrenini de genişlemesine yazacakmış.

Kitabın başında Giriş bölümü var ve oldukça açıklayıcı bir şekilde Roverandom'ın (ya da Roverandom'un, bilemedim) yazım süreci anlatılmış. Etkileyici olmuş, güzel düşünülmüş. Bir de sonda Notlar isimli bir bölüm var ki Tolkien'in taa o zamanlardan aslında bütün Orta Dünya evrenini kafasında evirip çevirdiğini ispatlar nitelikte.

Roverandom'ı basılmasından sonra Hobbit'i çıkarmış Tolkien ve Hobbit çok tutup, devamının yazılması istenince de Yüzüklerin Efendisi ve Orta Dünya evrenine ağırlık vermiş. Roverandom da o arada biraz kaynamış bu yüzden ama bu haliyle bile kitabın içinde Elfler, diyar isimleri ve yine Hobbit ile Yüzüklerin Efendisi'ni okuyanların benzerlikler görebileceği diğer karakterler hatırı sayılır şekilde yer etmiş.

Onca yıllar boyunca disiplinli bir şekilde ve hepsi birbirini tutacak şekilde nasıl yazmış etmiş hiç anlamıyorum. Hayır, bir de daha Silmarillion'u ve Bitmemiş Öyküler'i okumadım. Demek onları okuyunca duman çıkacak kafamdan. Kendimden beklentim en fazla bu işte.

Kitabın sonundaki Notlar bölümü olmasa; yani Tolkien'in aslında nerede nelere gönderme yaptığını anlamasam Tolkien niye böyle bir kitap yazmış derdim ama bu haliyle süper bir iş çıkarmış diyebiliyorum. Ayrıca kitaptaki ifadeler tamamen bir çocuğa anlatılır şekilde, 'lütfen'lerin ve 'teşekkür ederim'lerin önemini vurgulayan satırlar ile yazılmış. Yani okurken çocuksunuz ama yorumlarken hayal dünyanıza göre çok geniş anlamlar çıkartabiliyorsunuz.

Şu anda sırtına atlayabileceğim ve beni uzaklara uçurabilecek Mew gibi bir arkadaşım olmasını hayal ederek satırlarıma son veriyorum. Fantastik edebiyat güzeldir, düşlemek daha da güzeldir. Hoşça kalın.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder